Omzet retailmedia groeit 29% bij Criteo

Digitaal reclamebedrijf Criteo zag de omzet uit online retailmedia afgelopen jaar met 29 procent stijgen tot boven de tweehonderd miljoen dollar. De winkeliers die deze nieuwe reclamevorm toepassen in hun winkels, bol.com is er daar een van, zagen de omzetbijdrage hiervan met 21 procent toenemen. Dat komt naar voren in kwartaal- en jaarcijfers die Criteo gisteren publiceerde. Retailmedia is de praktijk waarbij webwinkels hun schapruimte openstellen voor adverteerders. Die kunnen hun commerciële berichten tegen betaling tonen aan een publiek dat toch al aantoonbaar hoge aankoopintentie heeft. Dat is die adverteerders geld waard vanwege de hogere conversiekans: kans dat een kijker een koper wordt. Deze reclamevorm wint aan populariteit, omdat onontgonnen terrein is maar logische eyeballs voor adverteerders. Het is nog zo nieuw, dat er nog weinig casuïstiek publiekelijk wordt gedeeld. In de cijfers van Criteo is te zien dat adverteerders retailmedia omarmen. Het bedrijf als geheel toonde een omzetdaling van drie procent, terwijl de nieuwe loot een groei van 29 procent toonde. Die tweehonderd miljoen dollar is nu goed voor tien procent van de totale omzet. Die kwam voor heel 2023 uit op 1,9 miljard dollar. De nettowinst vervijfvoudigde tot 55 miljoen dollar. De winstmarge ligt op 44 procent. Vanuit het verleden is Criteo het soort reclamebedrijf dat consumenten achtervolgt met reclames, via trackingcookies. De strenge Europese privacywetten en strenge browsermakers dwingen het bedrijf jaren geleden al weer te gokken op een nieuwe tak van sport. Die begint nu zijn vruchten af te werpen.
emerce
08-02-2024 11:54