Tabletmarkt naar het laagste niveau sinds 2011

Volgens het analistenbureau IDC zijn de wereldwijde leveringen van tablets in het vierde kwartaal van 2023 met 17,4 procent op jaarbasis gedaald, naar 36,8 miljoen eenheden. Voor het hele jaar gaat het om 128,5 miljoen eenheden, een daling van 20,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor en het laagste jaarlijkse volume sinds 2011. Tablets staan dus niet hoog op de prioriteitenlijst. Bevriezing van de uitgaven heeft geleid tot uitstel van aankopen in een groot deel van 2023, zegt Anuroopa Nataraj, senior onderzoeksanalist bij IDC’s Mobility and Consumer Device Trackers. Hij is optimistisch over 2024, hoewel de vooruitgang rond AI zal zich de komende twee jaar waarschijnlijk meer zal richten op de pc en smartphone. Veel merken leverden fors in, ook marktleider Apple, dat 7 procent van het marktaandeel verloor. De belangrijkste concurrenten, Samsung, Huawei, Lenovo en Xiaomi, wisten wel marktaandeel te veroveren. De grootste winnaar was Xiaomi, die in het vierde kwartaal een groei van 35 procent op jaarbasis realiseerde.
emerce
07-02-2024 07:45