Alibaba mist omzetramingen

Alibaba Groep lijdt nog altijd onder een haperende retailmarkt op het Chinese vasteland. Het bedrijf rapporteerde woensdag een omzet van 260,35 miljard yuan (36,19 miljard dollar) voor de drie maanden eindigend op 31 december, vergeleken met 262,28 miljard yuan die analisten hadden verwacht. De nettowinst daalde met 77 procent tot 10,7 miljard yuan (1,5 miljard dollar). Consumenten in ’s werelds op een na grootste economie houden de hand op de knip vanwege het trage economische herstel na COVID. Ook ondervindt Alibaba concurrentie van goedkope binnenlandse e-commercespelers zoals PDD Holdings (Pinduoduo) en Temu. Alibaba-topman Eddie Wu Yongming zegt niettemin in een verklaring dat de prestaties van het bedrijf vorig kwartaal ‘solide’ waren. Alibaba is van plan om een aantal activa uit de consumentensector te verkopen, waaronder levensmiddelenbedrijf Freshippo en retailer RT-Mart, meldde Reuters een dezer dagen. Het Chinese bedrijf heeft de aandacht verlegd naar het e-commercebedrijfsmodel. Vorig jaar schrapte Alibaba plannen om zijn cloudactiviteiten af te splitsen, vanwege de Amerikaanse beperkingen op de export naar China van chips die worden gebruikt in toepassingen voor kunstmatige intelligentie.
emerce
07-02-2024 13:15