Vernieuwd iDEAL geeft sneller checkout, minder kliks

Een nieuwe functie in betaalsysteem iDEAL zorgt ervoor dat consumenten met minder kliks hun online orders dus sneller kunnen betalen. Hiervoor moeten ze wel eerst een account aanmaken. De nieuwigheid is vanaf vandaag beschikbaar voor alle 300.000 webwinkels die betalingen met iDEAL accepteren. De shopeigenaren moeten zich tot hun bank, psp of webbouwer richten om de techniek te integreren. Het werkt als volgt. Consumenten maken bij iDEAL, via hun bankapp, een profiel aan waar ze hun betaalvoorkeur en adresgegevens opgeven. Wanneer een ingelogde gebruiker bij een webwinkels iets koopt, worden deze gegevens onder water opgehaald en direct ingevuld. Na akkoord van de gebruiker, via een interactief pushbericht, wordt de betaling uitgevoerd. Dit systeem lijkt in grote lijnen op wat PostNL doet met het eveneens vrij nieuwe ‘Invullen met PostNL’. Daarbij worden niet de betaal- maar de adresgegevens ingevuld. Ook dat heeft tot doel de checkout van webwinkels minder complex te maken. De nieuwe betaaloptie van iDEAL komt voor de consument per april beschikbaar. Webwinkels hebben dus nog zo’n acht weken de tijd om het te implementeren en technisch te testen. Over twee maanden begint een publiekscampagne die de Nederlandse consument over het vernieuwde betalen moet informeren. Verder werkt iDEAL aan het eenmalig en bij herhaling agenderen van betalingen op een later moment en betalen in delen. Het ‘nieuwe iDEAL’ is gebouwd door partner Payconic naar de specificaties van iDEAL-baas Currence. iDEAL werd ooit opgericht als gezamenlijk online betaalsysteem van de Nederlandse banken. Sinds het voorjaar van 2023 zijn de activiteiten in handen van European Payments Initiative. ABN AMRO, ING en Rabobank zijn daar aandeelhouder in, samen met elf Belgische, Duitse en Franse banken, Nexi en Worldline.
emerce
06-02-2024 06:21