Outdoorreclame voor het eerst overwegend digitaal

Voor het eerst ging er bij buitenreclame meer budget naar digitale borden dan naar reguliere, offline outdoorkanalen. De digitale uitgaven verdubbelden in vier jaar tot 151 miljoen euro. Als de huidige trend doorzet, kan de grens van de 200 honderd miljoen euro dit jaar nog doorbroken worden. Afgelopen jaar ging 54 procent van de reclamegelden bedoeld voor buitenreclame (out of home (OOH)) naar digital kanalen. De bestedingen aan traditioneel lieten in 2023 een lichte daling van een procent zien. Binnen digitaal wordt 25 procent programmatic ingekocht. In 2022 was dat aandeel nog 28% procent. Dit komt naar voren in nieuwe cijfers van Outreach. Dat is het samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten Centercom, Clear Channel, Global, JCDecaux, OV Media, Ocean Outdoor en Hillenaar Outdoor. Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door het groeiende vertrouwen van de adverteerders in het mediumtype in combinatie met de digitale transitie die de markt op dit moment meemaakt. “Buitenreclame is eigenlijk het enige overgebleven massamedium. De talloze mogelijkheden voor de inzet van buitenreclame onder meer door de beschikbaarheid van data, raken onder een groeiende groep adverteerders bekend. We hebben dan ook veel nieuwe adverteerders in het straatbeeld gezien afgelopen jaar. Adverteerders zetten buitenreclame ook vaker in als alternatief voor televisie.” Het vierde kwartaal was het beste kwartaal voor OOH in 2023. De omzet bedroeg maar liefst 95 miljoen euro. Dat is veertien procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2022. Niet eerder was dat in een kwartaal zo hoog. Foto: David Vives, op Unsplash
emerce
06-02-2024 08:41