Autoriteit Persoonsgegevens pakt foute cookiebanners aan

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor trackingcookies of andere volgsoftware. Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 horen trackingcookies eigenlijk al tot het verleden. De toezichthouder op de privacy heeft lang geduld uitgeoefend en her en der boetes uitgedeeld, maar geeft nu actief handhaven. Er gaat vaker worden gecontroleerd, zo kondigt voorzitter Aleid Wolfsen aan. Websites kunnen functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies gebruiken. De eerste soort is nodig voor het goede functioneren van een site of dienst. Niets mis mee. De AVG is bedoeld tegen de categorie cookies die zonder expliciete toestemming van de internetgebruiker diens gedragingen en intenties vastlegt en uitleest. De AP begint daarom een campagne om site-eigenaren tot correct gedrag te dwingen. “Het is belangrijk dat mensen bij het bezoeken van websites grip houden op hun persoonsgegevens. Met heldere informatie over het gebruik van cookies kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om toestemming te geven of niet. Organisaties moeten daarom zorgen voor een cookiebanner die voldoet aan de wettelijke eisen. Daar hoort ook bij dat organisaties moeten wegblijven van misleidende manieren om toestemming te krijgen voor cookies.” Foto: Werwin15 (cc)
emerce
06-02-2024 14:55