Betaalde podcasts raken steeds meer in trek

De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48 procent van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Dit blijkt uit de 10e meting van de Markteffect Podcast Monitor, een halfjaarlijks onderzoek dat al sinds 2019 wordt uitgevoerd. Onderzoeksbureau Markteffect meet de populariteit van podcastst al sinds mei 2019. Destijds luisterden ongeveer 25 procent wel eens naar een podcast. Na een snelle stijging is het afgelopen 1,5 jaar het aantal luisteraars stabiel gebleven; ongeveer de helft van Nederland. Voor het eerst is ook gericht onderzoek gedaan onder jongeren (12-18 jaar) en hieruit blijkt dat liefst 66 procent van deze groep wel eens luistert. Ook is de podcast bovengemiddeld populair onder hoger opgeleiden (65%) en 18-35 jarigen (76%). Van alle niet luisteraars geeft 12% aan dat zij in het verleden wel eens geluisterd hebben. De fanatieke luisteraars luisteren wekelijks ongeveer 1 uur en drie kwartier. Aanbod is er in ieder geval genoeg. Uit recent onderzoek van Pointer bleek dat er alleen in 2023 al meer dan 7.000 podcasts werden gepubliceerd. Over het algemeen luistert men voornamelijk naar podcast vanwege ontspanning (57%). Echter is de podcast ook een steeds belangrijker medium om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Bijna een derde van de luisteraars gebruikt de podcast om het algemene nieuws te volgen en 11 procent voor sportnieuws. Opvallend is dat 28 procent de podcast gebruikte om op de hoogte te blijven van de Tweede Kamerverkiezingen. De toename in aantal te beluisteren podcasts zorgt er ook voor dat adverteerders het medium steeds vaker weten te vinden voor commerciële uitingen en partnerships. Immers is het mogelijk om gericht een doelgroep te bereiken die aandachtig luistert. Inmiddels heeft 15 procent van de luisteraars wel eens betaald voor het luisteren (was 12 procent in mei 2023) en men lijkt hier (gelukkig) erg enthousiast over; liefst 80 procent van de mensen die betaald heeft, is daar (zeer) tevreden over. En bijna twee derde van de luisteraars zou willen betalen als hun favoriete podcast alleen nog maar teven betaling te beluisteren zou zijn. Met behulp van een Podcast Brand Lift Study brengt Markteffect de impact van adverteren in een podcast in kaart. Hieruit bleek dat bijvoorbeeld de merkbekendheid van Birra Moretti flink steeg onder de luisteraars van de podcast die zij sponsorden (Tip van Jet & Co) en dat de merkoverweging bijna verdubbelde. Het representatieve onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect in december 2023 onder 2.185 Nederlanders, waarvan 1.001 podcast luisteraars. Dit is de tiende editie van de monitor en geeft inzicht in de bekendheid, populariteit en het gebruik van podcasts in Nederland.
emerce
05-02-2024 06:35