Suez-zeevolume -65% door Houthi-aanvallen

Het volume vrachtvervoer over zee door het Suez Kanaal is afgelopen maand nog eens gehalveerd, nu tot 65 procent minder door dreiging van de Houthi-aanvallen vanuit Jemen. De meeste schepen die van Azië naar Europa varen varen nu om Afrika heen. Ze mijden de korte route vanwege het aanhoudende gevaar. Schepen met bijvoorbeeld bestemming Rotterdam, Antwerpen en Hamburg komen daar nu tien tot twaalf dagen later aan dan gepland. Dat laten nieuwe cijfers van logistiek databedrijf project44 zien. In de week van 21 tot 28 januari waren er slechts 36 schepen die de bocht afnemen richting de Middellandse Zee. Door de langere logistieke lijnen dreigen voorraadtekorten voor producten die in het Verre Oosten worden geproduceerd. Webwinkels en andere retailers krijgen vanaf april, mei https://www.emerce.nl/nieuws/voorraadtekort-winkels-dreigt-door-houthira... te kampen met afnemende bevoorrading als de Houthi-aanvallen niet weldra stoppen. Project44 licht toe waar zijn klanten en hun afnemers mee kampen. “De langere transittijden hebben wereldwijd impact op de voorraadniveaus. Bestelprocessen zijn vaak gebaseerd op gemiddelde transittijden en vraag uit het verleden. Vanwege deze onverwachte vertragingen, konden bedrijven hier niet op anticiperen. Dit leidde tot uitverkochte artikelen. Hoewel dit geen invloed had op de voorraden tijdens de feestdagen, moet er nu wel rekening worden gehouden met onderbrekingen in de voorraad.” “Vooral de industrieën die werken volgens een just-in-time-bestelmodel, zoals de auto-industrie, ervaren zware gevolgen. Dat komt omdat ontbrekende voorraden productielijnen kunnen stilleggen.” “Daarnaast sluiten veel van de productiebedrijven in Azië over minder dan twee weken hun deuren om het nieuwe maanjaar te vieren. Dit betekent een pauze in de productie en verzending vanuit landen als China. In China begint de viering met het Lentefeest op 10 februari en eindigt met het Lantaarnfeest op 24 februari.” Foto: Frans Berkelaar (cc)
emerce
02-02-2024 11:50