Apple groeit louter door diensten, productomzet stagneert

Het bedrijfsmodel van Apple verandert van computermaker richting verkoper van digitale diensten. Negentien procent van de omzet van Apple komt uit Services, de enige tak die wel groei liet zien eind 2023. Donderdag publiceerde Apple de cijfers over het vierde kwartaal en daar kwam dit beeld uit naar voren. De omzet uit hardwareverkoop steeg met 0,07 procent. Die uit diensten met elf procent, tot 23 miljard dollar (Pdf). In de toelichting op de kwartaalcijfers hangt topman Tim Cook hier verder geen loodje aan. Beleggers werden niet echt nerveus, gezien de koers. Die daalde na de presentatie van de cijfers met twee procent. Niet echt een implosie. Het is niet verrassend dat de financiële markt gelaten reageert. De winstmarges op digitale diensten zijn prima: bruto 72,8 procent in december 2023, een plus van tien procent in een jaar tijd. Cook legt financieel analisten uit: “Er zijn 2,2 miljard actieve Apple-apparaten in omloop. Dat is een stevige basis voor de toekomstige uitbreiding van onze Services-tak.” “Er lopen een miljard abonnementen over al ons platformen. Dat is het dubbele van vier jaar geleden. We zijn tevreden over de geografische spreiding over de Amerikaanse continenten, Europa en Azië.” Apple Services is de verzamelnaam voor winkels als iTunes Store, iCloud, App Store, en Book Store. Klanten rekenen hier een of meerdere keren per maand af voor een app, abonnement of in-app aankoop. Ook streamingdienst Apple TV+, de digitale reclamediensten, betaaldiensten en AppleCare vallen hieronder. Foto: Garry Knight (cc)
emerce
02-02-2024 14:47