Online-aandeel voor de aankoop van e-bike is in Nederland relatief laag

Het bezoek aan een fysieke winkel speelt nog steeds een belangrijke rol in het oriëntatieproces voor de aankoop van een e-bike. Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in klantreis. Dat stelt GfK in de E-Bike Monitor 2023. De consument vindt het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Na een stijging vorig jaar is het aandeel van het onlinekanaal dan ook weer iets afgenomen. Het online-aandeel voor de aankoop van een e-bike is in Nederland relatief laag. Ook in 2023 maakte ruim 90 procent van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht een proefrit. Ook in andere landen wordt er veel gebruik gemaakt van een proefrit, maar het percentage blijft achter bij Nederland. Maar liefst driekwart van de consumenten die een e-bike in de fysieke winkel kopen geeft de voorkeur aan offline fietsenwinkels die meerdere merken in huis hebben. In de ons omringende landen is de online markt stabiel met uitzondering van Frankrijk, daar ziet GfK een forse stijging van het percentage dat de e-bike online heeft aangeschaft. Daar waar in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Zweden een fietsenwinkel die meer merken voert doorgaans de meest dominante speler is binnen het offline-kanaal, zien we in Frankrijk een relatief hoog aandeel van sportwinkels en supermarkten. Het aandeel van verkochte elektrische racefietsen is afgenomen en dat van stads- en toerfietsen toegenomen. Het aandeel van fatbikes is nog beperkt.
emerce
01-02-2024 06:30