Audioreclame naar 242 miljoen euro in 2023

De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2 procent. Dat blijkt uit de audiojaarcijfers van sectororganisatie Audify. Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9 procent voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2 procent naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5 procent. ‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers. Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.
emerce
30-01-2024 08:05