Retailers met een volwassen multichannel strategie hebben aantoonbaar meer succes dan winkeliers die dat erbij doen. Dat blijkt uit Nederlandse Google-cijfers in de aanloop naar de decembermaand.
Hoe meer touchpoints, hoe beter. Een internationaal onderzoek van de zoekgigant laat zien, dat shops met 1 of 2 contactpunten 1,6 items per persoon verkopen. Shops met vijf of meer kanalen verkopen 3,5 items, oftewel ruim het dubbele.
De budgetten die consumenten naar winkels met een volwassen multichannel strategie schuiven, liggen negentien procent hoger: 215 euro.
In een toelichting aan Emerce schetst industry director Retail Marleen Smit: “Je ziet dat retailers steeds meer inzetten op first party data. Bij hun marketingcampagnes gebruiken ze vaker contactinformatie en historische transactiegegevens.”
Verder signaleert ze twee betrekkelijk nieuwe trends. “Value for money is ongelofelijk belangrijk. Een op de drie Nederlanders koopt tweedehands. Daarnaast zien we dat ‘Shoppen met‘ een grote vlucht neemt, 35 procent meer dan vorig jaar.”
‘Shoppen met’ is het verschijnsel waarbij een YouTuber of andere social influencer zijn winkelsessies filmt en thuis de unboxings doet. Dit heeft eerder een merkbouwend effect dan transactioneel, zegt Smit. “Van de jongere publieksgroepen komt 65 procent in aanraking met nieuwe merken via social media, zonder dat ze naar die nieuwe merken op zoek zijn.”
Voor retailers merkt ze dat de kernvraag blijft: prijs actiematig verlagen of waarde toevoegen?
Foto: Anna Dziubinska, op Unsplash
emerce
21-11-2023 10:49