De Duitse Verbraucherzentrale, de Nederlandse consumentenbond, waarschuwt momenteel voor goedkope kleding van online winkels met een Nederlands bedrijfsadres. De bestelde kleding lijkt rechtstreeks vanuit China te worden geleverd en moet bij een retourzending ook naar China moeten worden teruggestuurd. De retourkosten zijn vaak hoger dan de werkelijke waarde van de goederen.
In Duitsland kopen steeds meer mensen digitaal, en niet alleen sinds de coronapandemie. Volgens het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) stond Duitsland op de zevende plaats in de e-commerce EU-ranglijst van 2021 met een aandeel van 82 procent. Met 70 procent is kleding een van de populairste online producten. Wat niet bevalt of niet past, kan immers gewoon worden teruggestuurd.
Hoewel de namen van de e-shops vaak Duitstalig zijn, de webadressen een .de-landcode hebben en het bedrijf zogenaamd in Nederland lijkt te zijn gevestigd, komen de goederen uit China. In de gemelde gevallen hadden consumenten ook te maken met klantenservice uit China.
In veel gevallen wordt een Chinees adres pas bekendgemaakt tijdens een retourproces. De betrokkenen weten ook pas over de hoge portokosten als ze een terugvordering doen.
Verzending vanuit China brengt ook douanerechten, douanekosten, douanerechten of invoerbelasting met zich mee, maar kennelijk heeft de misleiding als doel om deze kosten te vermijden.
De Chinese leveranciers lijken zich voor zover bekend uitsluitend op Duitsland te richten.
Foto Anna Nekrashevich/Pexels
emerce
21-11-2023 06:10