Scandinavische online supermarkten fuseren

De Noorse online supermarkt Oda en zijn Zweedse tegenhanger MatHem fuseren. Gecombineerd hebben ze een omzet van rond de half miljard euro. Het gaat om een transactie die helemaal wordt afgehandeld in aandelen. Oda wordt de bovenliggende partij qua aandeelverhouding. Beide partijen blijven onder eigen naam actief op hun respectievelijke markten. Mogelijk speelde de gemeenschappelijke aandeelhouders Verdane of Kinnevik een rol in het samengaan van de supermarkten. Beide bedrijven hebben sinds 2021 te kampen met dalende waarderingen. Dat houdt in, dat ze bij nieuwe financieringsronden meer aandelen moeten verkopen om in dezelfde kapitaalbehoefte te voorzien. Oda’s plan was om uit te breiden naar Finland en Duitsland. Met name die tweede zou erg veel geld gaan kosten, want: een grote en concurrerende, traditionele markt. Die plannen gingen in de ijskast. In de nieuwe constellatie zal de logistieke expertise van Oda worden gevoed aan MatHem. Dat moet tot kostenbesparingen leiden. Eerdere investeerders in Oda waren SoftBank met zijn Vision Fund, Prosus en winkelketen REMA. In MatHem investeerden Kinnevik, Bonnier Ventures, AMF, Axfood en VNV. Bij de aankondiging van de fusie zeggen de bedrijven dat Axfood en Summa Equity aanblijven als aandeelhouder.
emerce
20-11-2023 13:51