Alibaba en JD.com zeggen allebei omzetgroei te hebben behaald tijdens het Singles’ Day-winkelfestival afgelopen zaterdag. Anders dan in het verleden worden geen cijfers gedeeld, wat er op wijst dat ze er zelf meer van hadden verwacht.
Alibaba’s Taobao en Tmall Group stellen dat de bruto handelswaarde (GMV) – een maatstaf voor de totale waarde van verkochte goederen – evenals het aantal bestellingen en deelnemende handelaren, jaar-op-jaar groei lieten zien.
Vanaf zaterdag middernacht overtroffen 402 merken elk 100 miljoen yuan (13,7 miljoen dollar) aan omzet, terwijl 38.000 merken meer dan 100 procent jaar-op-jaar GMV-groei realiseerden, wederom volgens Taobao en Tmall Group.
Rivaal JD.com, dat al 23 oktober van start ging met zijn Double 11-campagne, meldde zondag dat het transactievolume, het ordervolume en de betrokkenheid van gebruikers recordhoogtes bereikten en noemde het winkelfestival van dit jaar opnieuw een recordbrekend evenement.
Het in Peking gevestigde bedrijf zei dat het transactievolume van meer dan 60 merken elk meer dan 1 miljard yuan bedroeg, waarbij bijna 20.000 merken een verdrievoudiging van het transactievolume op jaarbasis registreerden.
Hoewel beide bedrijven in het verleden gewoon omzetcijfers publiceerden, hebben ze dat vorig en dit jaar niet gedaan. China kamt nog steeds met een slechte economie.
Uit onderzoek van Bain and Company dat een week gleden werd vrijgegeven, bleek dat 77 procent van de 3000 ondervraagde consumenten van plan was minder of hetzelfde uit te geven op Singles Day in vergelijking met vorig jaar.
Vorig jaar bedroeg de totale waarde van verkochte artikelen in totaal 1,15 biljoen yuan (157,97 miljard dollar), volgens Bain.
JD.com meldt in een persbericht gericht aan Emerce onder meer dat er voor meer dan 10 miljard yan aan Apple hardware is verkocht, het aantal verkochte vouwtelefoons met 300 procent is gestegen, AR brillen niet waren aan te slepen, verkopers als Midea, Haier, Gree, Hisense, and Xiaomi voor 1 miljard yuan aan huishoudelijke artikelen verkochten en merken als Dior, Tiffany en Bottega zeer goede zaken deden.
Het Singles’ Day-winkelfestival, geïnitieerd door Alibaba in 2009, is ’s werelds grootste online retail evenement, zelfs niet vergelijkbaar met Black Friday in de VS. Chinese bedrijven beginnen al weken van tevoren met aanbiedingen. Nieuwe spelers waren dit jaar Kuaishou Technology en het in de VS genoteerde PDD Holdings, het bedrif achter het Pinduoduo-platform.
Ook westerse verkopers haakten de laatste jaren in op Singles Day, maar dat stelt over het algemeen maar weinig voor.
Zowel JD.com als Alibaba maken de komende weken hun kwartaalcijfers bkend.
emerce
13-11-2023 05:09