‘Retailmarkt moeten kosten structureel verlagen’

De kosten voor omnichannel retailers zijn door het dak gegaan en slechts weinigen hebben de schaal om dat te bekostigen. Het is nu herstructureren of ten onder gaan. Evert Hemelaar van technologiebedrijf Scayle is niet de enige die dit beeld schetst. Onlangs publiceerde ABN Amro een vergelijkbaar rapport waarin donkere tijden voor de retailmarkt worden geschetst, zeker ook de fashion- en lifestylemarkt. Een van de oorzaken voor het hoge kostenpeil zijn de digitaliseringskosten. Door corona moesten winkels sluiten en investeren in het online kanaal. Bedrijven die al omnichannel werkten, moesten de digitale investeringen verstevigen om aan de vraag te voldoen. Nu zitten veel bedrijven met hogere vaste kosten. Een deel moet de achterstallige belastingverplichtingen nog voldoen. Hemelaar is bezig om cloudbedrijf Scayle op de Benelux-markt uit te rollen. Hoe lastig dat met dit sentiment ook lijkt, juist nu ziet hij kansen. “Het is zaak dat retailers efficiënt gaan herstructureren en beter nu dan nog een half jaar nadenken. Ze moeten toekomstbestending worden. Daarom richten we ons er eerst op hen winstgevend te krijgen. Omzetvergroting is een stap daarna.” Scayle is een spin-off van het online modebedrijf About You. Dat is op zijn beurt weer een spin-off uit de Otto Group, waar het in no-time van een start-up uitgroeide tot een beursgenoteerd miljardenbedrijf. De onderliggende technologie is die van Scayle. “Er is vraag uit de markt naar platformen waar je je als retailer sneller aan de realiteit van de markt kunt aanpassen. Nederlandse bedrijven werken vaak met agencynetwerken. Veel bureaus hebben begin dit jaar hun prijzen met vijftien procent verhoogd.” De e-commercecloud is modulair opgebouwd en API-gebaseerd. Winkels kunnen als het ware ‘shoppen’, kiezen welke onderdelen ze wel en niet willen uitbesteden in welke fase. “We zijn bezig een partnerecosysteem op te bouwen en werken nu met rb2, Xsarsus en Dept.” GfK bevestigde vorige week het beeld dat Hemelaar schetst. De marktonderzoeker presenteerde vorige week op het event Emerce Fashion te Amsterdam zijn jongste marktinzichten over de modemarkt. De inflatie van afgelopen anderhalf jaar heeft, zo blijkt, het gedrag van de online consument ingrijpend veranderd. Merkentrouw is op een extreem dieptepunt, komt mogelijk niet meer terug, en de klant zoekt constant naar promoties. Scayle wil op korte termijn nieuwe investeerders aantrekken om te investeren in internationale expansie. Het bedrijf groeide vorig jaar zeshonderd procent en hoopt dat door te trekken naar dit jaar. Het werkt aan een banklicentie om internationale transacties te faciliteren voor zijn klanten en de noodzaak weg te nemen om met PSP’s te werken.” Foto: Craig Lovelidge, op Unsplash
emerce
19-09-2023 11:51