Influencers aarzelend met ‘groene postings’

Het merendeel van de influencers wil wel posten over groen en duurzame zaken, maar de meesten voelen zich geremd. Ze durven niet vrijuit te spreken. Dat komt naar voren in een internationale peiling voor Unilever onder 232 contentmakers die actief zijn op YouTube, TikTok en Instagram. Een derde van de respondenten vreest dat ze beschuldigd worden van greenwashing en 84 procent is sowieso aarzelend. Mogelijk omdat ze met groene postings karakter zouden tonen en om die reden ongeschikt zijn voor bepaalde adverteerders. Jongere generaties gebruiken socialmedia voor vermaak, maar ook om hun wereldbeeld mee te vormen. Traditionele massamedia verliezen die rol. Unilever heeft, zo weet The Drum, een adviesgroep in het leven geroepen die makers van social content en merken kunnen helpen hun weg vinden in de groene thematiek. Daar worden experts bij betrokken van partijen als Count Us In, United Nations Development Programme (UNDP), Rare en Futerra Solutions Union. In de VS zouden adverteerders zich steeds vaker tot tv-bedrijven wenden om met hun presentatoren te werken in plaats van social influencers. Die laatsten blijken niet altijd even professioneel. Foto: Stay Grounded (cc)
emerce
19-09-2023 06:39