Sterke afname aantal kledingwinkels door online concurrentie

Het aantal modewinkels is sinds het uitbreken van de coronapandemie met 10 procent gedaald. De hardste klappen zijn gevallen bij winkels in schoenen, damesmode en kinderkleding. Het onlinekanaal is een grote concurrent, maar de groei van de totale bestedingen aan kleding – online en fysiek – vlakt in zijn geheel ook af, zo laten de transactiedata van ABN AMRO zien. De verplichte sluiting van winkels tijdens de coronapandemie en de explosieve groei van het onlinekanaal die hier een reactie op was, heeft de langjarige krimp in het aantal fysieke winkels versneld. In februari 2022, net na de opheffing van alle beperkende maatregelen, brak bovendien de oorlog in de Oekraïne uit en de daaropvolgende hoge inflatie en flinke kostenstijgingen brachten ook weinig goeds. Al met al is in de periode januari 2020 tot en met augustus 2023 het aantal kledingwinkels met bijna 10 procent afgenomen. Vooral in 2020 en 2021 was de daling met respectievelijk 4,3 procent en 4,9 procent groter dan in voorgaande jaren. Een uitzondering op de daling is de forse toename van winkels in tweedehands kleding met bijna 11 procent in de genoemde periode. Sinds 1 januari 2010 is hun aantal zelfs met 55 procent toegenomen tot 669 winkels in augustus 2023. Uit een recent consumentenonderzoek van ABN  AMRO blijkt dat vooral vrouwen en jongeren openstaan om tweedehandskleding te kopen. Zo gaf ruim de helft van de vrouwen en bijna 40 procent van de 18-29-jarigen aan wel eens tweedehands kleding te kopen. Met name jongeren tussen 18 en 29 jaar vinden vintage kleding hip. Met name winkels in lederwaren en schoenenwinkels hebben klappen gekregen met  een afname van respectievelijk ruim 16 en 15 procent. Winkels in damesmode volgen met een afname van bijna 11 procent en kindermode met 9 procent. Winkels in herenmode hebben met een min van 6 procent nog relatief goed standgehouden. Naar verwachting houdt de toename in verkoop van tweedehands kleding aan. Deze kleding wordt namelijk steeds meer online verkocht, evenals in winkels waar mensen voorheen alleen nieuwe kleren konden kopen. Bovendien geeft de recent ingevoerde Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) de verkoop waarschijnlijk een extra zet. Producenten en importeurs van kleding zijn verplicht om de door hen verkochte kleding na gebruik weer in te nemen voor recycling of hergebruik. Ondanks het feit dat ook de groei in onlinebestedingen aan kleding vertraagt, voorziet ABN da pplatformbedrijven en webwinkels door de vraag naar gemak en lage prijzen een steeds groter  aandeel in het totaal van de bestedingen voor hun rekening nemen. Voor traditionele kledingwinkeleigenaren blijft het inzetten op zichtbaarheid via het inzetten van aanvullende onlinekanalen belangrijk, zeker omdat veel consumenten zich nog altijd online oriënteren en pas daarna de stap naar de winkel maken. Fysieke winkels doen er goed aan nadrukkelijk in te zetten op kwaliteit, inspiratie en beleving in de winkel in plaats van op kwantiteit. Meer trends over online fashion horen? Kom dan naar Emerce Fashion op 14 september in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
emerce
05-09-2023 08:35