Merendeel Nederlandse huishoudens heeft smarthome producten

In Nederland zijn ruim 4,8 miljoen huishoudens in het bezit van minimaal één smarthome product (59%). Dat is een stijging van slechts twee procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse huishoudens hebben in totaal ongeveer 4,1 miljard euro besteed aan deze producten. Een nieuw onderzoek door Multiscope naar smarthome producten laat zien dat de grote groei in dit type producten achter de rug lijkt. Het merendeel van de Nederlandse huishoudens heeft wel een of meerdere connected apparaten in huis. Dat varieert van een simpel automatisch schakelaartje op het stopcontact tot een meer geavanceerde energiemeter of -regelaar. De cijfers laten zien, dat in de productgroepen Beveiliging en Energie nog aanzienlijke groei plaatsvond over de afgelopen twee jaar: bijna de helft. Ondanks de schijnbare ‘stilstand’ op deze markt voor slimme apparaten kreeg deze recent juist een impuls die kan zorgen voor een volgende groeistuip. Eind vorig jaar besloten de fabrikanten van de honderden elektronicamerken om hun hardware en software compatibel te maken op onderliggende standaarden. Dat houdt concreet in, dat je met de app van de ene fabrikant de toestellen van de andere fabrikant kunt aansturen. Deze standaard heet Matter, werd gelanceerd in Amsterdam en moet ervoor zorgen dat consumenten zich niet meer gehinderd voelen door ecosysteem-silo’s. De Matter-standaard staat onder leiding van de Connectivity Standards Alliance (CSA). Nederlandse huishoudens hebben in totaal voor ongeveer 4,1 miljard euro aan smarthome producten in huis staan. Ten opzichte van vorig jaar (3,8 miljard) is dit een groei van acht procent. Anders gezegd: de producten díe worden verkocht zijn gemiddeld duurder dan in eerdere jaren. Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders associeert MediaMarkt van alle retailers het meest met smarthome producten. MediaMarkt neemt daarmee de eerste plek over van Coolblue (23%). Op een ruime afstand volgen Bol.com (11%), IKEA (8%) en Amazon (5%) Opvallend is dat 18- tot 34-jarigen smarthome producten vaker associëren met Coolblue (30%), terwijl 50-plussers vaker de associatie met MediaMarkt (28%) leggen. Foto: Thomas Kolnowski op Unsplash
emerce
14-03-2023 11:54