Audioreclame vestigt nieuw omzetrecord

De audioreclamebestedingen in 2022 bedragen 225,8 miljoen euro. Dit is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8 procent, meldt sectororganisatie Audify. Het eerste kwartaal gaf de grootste stijging ten opzichte van 2021, er werd 15,7 procent meer geïnvesteerd. Het vierde kwartaal liet -met meer dan 81 miljoen euro- de hoogste audio-investeringen ooit zien (pdf). De radiospotomzet bedraagt 203,3 miljoen euro en is met 90 procent aandeel in de netto-investeringen de grootste categorie. Het aandeel branded content is 5,7 procent en komt uit op 12,9 miljoen euro. De reclame-investering in digitale audio groeit met bijna 25 procent (naar 9,7 miljoen euro) en is opnieuw de snelst groeiende categorie. Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022. Retail is daarbij al jaren lijstaanvoerder als grootste branche en T-mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders. Er zijn meer dan 5,7 miljoen spots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creaties. Met de radiospots zijn meer dan 324 miljard audio-impressies behaald. Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload. Foto Wendy Wei (cc)
emerce
14-03-2023 08:24