‘Veel minder nieuwe podcasts gemaakt’

Amerikaanse cijfers laten zien dat er in 2022 veel minder nieuwe podcasts uitkwamen, nog minder dan het aantal afleveringen dat pre-corona verscheen. De tienerfase van het medium is voorbij. Amerikaanse cijfers laten zien dat er in 2022 veel minder nieuwe podcasts uitkwamen, nog minder dan het aantal afleveringen dat pre-corona verscheen. De tienerfase van het medium is voorbij. In 2019 werden er in de VS meer afleveringen van podcasts opgenomen dan in 2022. Of dat een probleem is of een normale stap in het proces naar volwassenheid valt niet uit de cijfers op te maken. Aan het publiek zal het niet liggen, want het luistermedium is bekender dan ooit. Cijfers van zoekmachine Listen Notes maken de ontwikkeling inzichtelijk. Het zal niet verwonderen dat tijdens de coronalockdowns het aantal nieuwe podcasts naar een enorme piek schoot. Makers hadden, letterlijk, niet veel anders te doen dan observeren, evalueren en praten richting hun publiek. Hoewel het aantal nieuw gepubliceerde afleveringen hard daalde sinds de zomer van 2022 betekent dat niet dat makers ermee stoppen. De meesten houden hun de band richting de luister wel in leven met publicaties, zij op een lagere frequentie. Een grote makke van het ecosysteem rondom podcasts is de víndbaarheid van audio. Anders dan bij geschreven teksten laat audio zich moeilijk door een zoekmachine indexeren. Anders gezegd: er is geen mechanisme dat inzichtelijk maakt wát er in een podcast wordt besproken en hoe zwaar of prominent bepaalde onderdelen erin naar voren komen. Geen van de grote platformen Apple, Spotify, Google/YouTube heeft hier een oplossing voor. Zelfs Google niet. Wat de vorm van podcasts betreft is er in de VS wel een ontwikkeling zichtbaar. Een op de drie luisteraars van podcasts wil graag video bij de audio. De populairste podcatcher in de VS is YouTube (33%), gevolg door Spotify (24%) en Apple Podcasts (12%). Een peiling onder ruim driehonderd professionele uitgevers leert dat ze ook in 2023 zullen blijven investeren in podcasts en video als serieuze mediavorm. Het publiek vraagt er om. In Nederland is de NPO de grootste podcastuitgever met 413 actieve titels en 763.000 actieve luisteraars eind 2022. Verdeling van populairste genre in Amerikaanse podcasts: Foto: Garry Knight (cc)
emerce
24-01-2023 06:38