FD Mediagroep verdubbelt aantal luisteraars podcasts

FD Mediagroep zag het aantal downloads en luisteraars van zijn podcasts in 2022 verdubbelen. De andere grote netwerken groeiden slechts gestaag. Het aantal wekelijkse luisteraars naar podcasts van het FD en zusterbedrijf BNR steeg van 166.037 in december 2021 naar 356.019 in de afgelopen maand. Een belangrijke bijdrage aan dat succes wordt geleverd door de geopolitieke podcast Boekestijn en De Wijk. De commentatoren trokken in december 176.157 luisteraars per week. Op afstand volgen de nummers twee en drie uit het netwerk: ‘BNR De Wereld’ (29.121) en ‘FD Dagkoers’ (22.831). Alledrie worden praktisch dagelijks gemaakt en uitgezonden. Uit een eerdere analyse van de NLO Podcast en Audio on demand Standaard bleek al dat hoe hoger de frequentie van een podcast, hoe meer luisteraars deze trekt. Frequentie en actualiteit zijn sleutels tot succes. Bij de NLO-metingen staat het podcastnetwerk van FD Mediagroep op plaats twee met 116 actieve podcasts. Enkel de 413 actieve titels van de NPO staat hoger. Het publieke netwerk genereerde in december 763.608 luisteraars en 2,3 miljoen downloads per week. Die cijfers zijn over het jaar bekeken vrij stabiel, met slechts een lichte trend omhoog. Dat geldt ook voor DPG Media (136 titels, 440.263 luisteraars) en Talpa Network (88 titels, 277.764 luisteraars). Titels onder beheer van Podimo en bijvoorbeeld Tonny Media draaien niet mee in de telling van het NLO (Nederlands Luisteronderzoek). Laatstgenoemde spreekt zelf over vier miljoen plays per maand. Het bedrijf sloot afgelopen dagen een reclamedeal met Acast waarbij deze de internationale reclameverkoop voor de Tonny-titels gaat doen. In de VS is onder jongere luisteraars een trend zichtbaar waarbij ze aangeven graag video bij de audio te willen nuttigen. De populairste podcatcher in de VS is dan YouTube (33%). De nummer twee Spotify moet hier nog een inhaalslag maken. Foto: Gauthier Delecroix (cc)
emerce
19-01-2023 11:52