Patrick van der Zee nieuwe commercieel directeur Hiiper

Patrick van der Zee is met ingang van het nieuwe jaar commercieel directeur en aandeelhouder bij data- en insights scale-up Hiiper. Hij stapt over van marktonderzoeksbedrijf IRI, waar hij topman International Retail was. Hiiper is onderdeel van de Effective Media & Marketing-groep van Scoupy-founders Jeroen Lubbers, Geert Luyendijk en Valentijn Bras. Directeur Joep Smeets, die twee jaar geleden overkwam van Ahold, waar hij mede verantwoordelijk was voor de start van AH Media Services – en daaronder de verwaarding van Bonuskaart- en andere aankoopdata – reageert in een persbericht. “Van der Zee was bij IRI eindverantwoordelijk voor het vermarkten van de data- en onderzoeksproducten bij retailers in heel Europa. Hij brengt dus veel ervaring en netwerk mee op dit vlak. Samen met hem gaan we onze volgende stappen op ons internationale groeipad vormgeven.” Hiiper richtte zich in eerste instantie overwegend op Nederland om zijn bedrijfsmodel te vormen en verfijnen. Door gebruik te maken van actuele aankoopdata, verkregen uit kassabonnen en via de Europese open-bankingstandaard PSD2, biedt Hiiper diepe product- en marketinginzichten aan retailers en merken. Consumenten zenden hun kassabonnen bijvoorbeeld naar Scoupy, dat ook onder de groep valt, en krijgen daarvoor een cashback. Vanwege de koppeling met PSD2 gaat dit proces automatisch. Dit soort gegevens over aankopen stelt het databedrijf in staat analyses te maken over prijzen, producten, marktaandelen van fysieke en pure play retailers maar ook tussen regio’s. De scale-up heeft twaalf klanten in Nederland, veelal supermarktbedrijven en zoekt groei richting FMCG-partijen.
emerce
03-01-2023 13:32