Online reclame-uitgaven Duitsland stevig in de min

Adverteerders gaven in Duitsland in juni vijf procent minder geld uit aan online reclame dan het jaar ervoor. Tussen januari en september daalde het totale volume bruto reclamebestedingen met 1,3 procent tot 23,4 miljard euro. Cijfers van marktonderzoeker Nielsen bevestigen het beeld dat sinds de zomer ook in Nederland breder wordt gevoeld. De bestedingen vlakken af, ook in e-commerce overigens. Een bestuurder van Thuiswinkel.org zei vorige week tegen Emerce: “sinds de zomer is het winter in e-commerce”. Het Duitse onderzoek laat zien dat adverteerders in de eerste acht maanden minder uitgaven bij online kanalen (-3,6%), televisie (-1,8%) en print (-2,3%). Outdoor, radio en bioscoop noteerden groeicijfers. Dirk Reinbothe van Nielsen Media Germany stelt dat de reclamemarkt tot de zomer nog groeide, maar sindsdien stevig in de min is geschoten als gevolg van de inflatie en de energiecrisis. Voor Nederland zijn nog geen actuele reclamecijfers beschikbaar. Foto: Martin Thomas (cc)
emerce
23-11-2022 06:32