Joris Merks (Just Eat Takeaway, ex-Google): ‘Ik bouw voor directe global impact’

Hij schroomde een tijd om manager te worden, maar eindigde bij Google met een internationaal unieke topscore als teamleader. Bij Just Eat Takeaway gaat Joris Merks weer vanaf nul een team opbouwen om een sector te professionaliseren. Een verrassende switch. Hoe verliep je tijd bij Google? “Ik heb er 12,5 jaar gewerkt. Het begon met market insights en consumentengedrag en hoe oriëntatie over de mediakanalen heen zich ontwikkelde. In de loop van de tijd verschoof mijn verhaal richting visie en werkte ik als white coat met onze verkopers. In de derde fase werkte ik met de grootste adverteerders aan het oplossen van hun digitale transformatie. In die hoedanigheid heb ik veel workshops gecreëerd om hun mensen in Nederland en Europa te trainen.” Hoe kom je dan bij Just Eat Takeaway? “Toen bij Google de bouwfase van Digital Academy voorbij was, het uitrollen over heel Noord-Europa, waren we vooral aan het tweaken. Welke andere rol bij Google zou nog leuker zijn? Geen. Een oud-collega die bij JET werkt, belde me of ik wereldwijd hun salesteam wilde helpen professionaliseren. Zo’n bouwfase is precies wat voor mij.” Waar zit hem dat in? “Je krijgt de kans om bij een bedrijf met een global footprint iets op te bouwen vanaf nul. Het bedrijf is in beweging, omdat er nog weinig diep verankerd ligt. Wat ik kan bouwen heeft direct wereldwijde impact. Daar komt bij dat het hoofdkantoor in Nederland staat, dat vrij klein is en de oprichter nog aan boord is. Datzelfde gevoel had ik over Sergey en Larry.” Je hebt een lange functietitel. Is het werk ook zo breed? “Mijn nog te bouwen team ondersteunt global sales. We gaan meer dan drieduizend mensen die restaurants bezoeken trainingen en tools bieden om hun dienstverlening verder te professionaliseren. JET heeft zijn onstuimige fase gehad en moet nu naar winstgevendheid. Dan is het nodig om zaken te structureren. Deze omslagfase is leuk. Ik zit op het snijvlak van ondernemerschap en cultuur.” Wat voor team heb je graag om je heen? “Je hebt twee kanten: de mensenkant en de performance-/objectives-kant. Ik heb het liefst beide en houd van de performancecultuur, maar niet ten koste van anderen. Ik creëer een veilige omgeving waarin mensen weten dat er iets van ze wordt verwacht, maar ze wel met respect worden behandeld. Key is dat je oprecht geïnteresseerd ben in je team. De laatste zes jaar bij Google was ik de hoogst scorende manager met twaalf keer op rij een honderdprocent-score. Dat was uniek en leidde ertoe dat ik veel collega-managers trainde.” Hoe komt dat? “Ik was een remote manager, want geen van mijn teamleden zat in mijn land. Daarom ging ik altijd naar de mensen toe, trok een hele dag met ze op om te horen wie ze zijn, hoe het gaat en wat ze willen. Vervolgens keek ik wat het bedrijf nodig had en zocht naar het gezamenlijke doel. Zo houd je een team over dat op basis van intrinsieke motivatie de kant op gaat die het bedrijf ook op gaat.” Wat hoop je te leren? “Naast mijn baan bij JET ga ik met een groep professionals een opleidingsbedrijf starten: Iris. Dat richt zich op senior professionals in marketing en communicatie. Op basis van mijn ervaring bij Google heb ik een opleiding Teamleadership ontwikkeld. Bij JET kan ik diezelfde principes op schaal toepassen en verwacht dat dat tot meer inzichten leidt. Daardoor kan ik gevoel met de markt te houden en learnings doorlopend fijn slijpen.” Waar sta je over vijf jaar? “Ik denk in scenario’s. Mijn werk bij Just Eat kan goed samen met Iris. Ze kunnen elkaar versterken. Daarnaast wil ik weer een boek schrijven. Je voelt vanzelf aan wanneer een nieuwe kans zich aandient om te grijpen en of die een bepaald scenario versterkt. Dit bedrijf biedt een uniek, bijzonder moment in de tijd.” Dit artikel verscheen ook in het oktobernummer van Emerce magazine #191.
emerce
12-11-2022 10:01