Voornamelijk klachten over vervoersdienst Bolt

‘Chauffeur accepteert rit, maar beweegt niet. Net alsof ie nog ligt te slapen.’ Het is een van de vele negatieve reacties die Uber rivaal Bolt in Nederland krijgt. Te oordelen naar de reacties bij Trustpilot heeft het Estse mobiliteitsbedrijf Bolt het bij de meeste Nederlandse (ex) gebruikers volledig verbruid. Bolt is sinds 2020 actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf bestaat echter al veel langer. In 2015 werd de Nederlandse markt al eens verkend, maar toen bleek de tijd nog niet rijp te zijn. In 2020 begon men in Amsterdam en Haarlem. Er hadden zich destijds in korte tijd al een kleine duizend chauffeurs gemeld. Bolt is in Nederland lang niet zo zichtbaar als in sommige Duitse steden, waar je bijna struikelt over geparkeerde elektrische steps. Anno 2022 zijn er nog maar twee Nederlandse steden bijgekomen voor taxidiensten, Utrecht en Den Haag. Vorig jaar werd ook ’t Gooi toegevoegd, maar die regio wordt niet langer vermeld op de website. Het kan natuurlijk zijn dat tevreden klanten geen beoordelingen achterlaten, maar de negatieve reacties bij Trustpilot overheersen. Een veel voorkomende klacht is dat ritten die per app worden aangemeld alsnog worden geannuleerd. Het vermoeden bestaat dat chauffeurs toch vooral ritten willen die voldoende opleveren. De gratis eerste rit bij Bolt blijkt onder chauffeurs in elk geval niet populair. Soms weigert een chauffeur, maar annuleert hij zelf niet om te voorkomen dat zijn rating wordt verlaagd. Prijzen die worden opgegeven wijken nogal eens af. ‘Niet eens 1 ster waard. Meer dan 200 euro betaald voor nog geen rit van 25 minuten. Bolt wilt hierin niet tegemoet komen,’ zo luidt een van de klachten. Ondanks de klachten, heeft het bedrijf volgens country manager Lars Speekenbrink naar eigen zeggen een solide marktaandeel behaald. Ook in de komende jaren wil Bolt in Nederland op een stabiele manier doorbouwen.
emerce
08-09-2022 06:20