Google: Sint en Kerst zijn online al begonnen

De eerste consumenten hebben al inkopen gedaan voor Sinterklaas en Kerst. Een derde heeft al verlanglijstjes klaarliggen, maar wacht nog op de koopjesfestijnen om zijn slag te slaan. Cijfers uit een internationaal onderzoek voor Google, onder meer in Nederland, laten zien dat webwinkels zich al moeten voorbereiden op de feestmaand. De consument is in zijn achterhoofd, en soms al letterlijk, aan het shoppen voor de eigen cadeaus en die voor anderen. Zeventien procent van de respondenten had in mei 2022 al de eerste pakjes liggen. Meer dan de helft, 55 procent, van de door Ipsos ondervraagden zegt dat ze wachten totdat de aanbiedingen er zijn. Dat duurt niet lang meer, want eind deze maand houdt bol.com vermoedelijk weer zijn jaarlijkse tiendaagse. Dat is de eerste van een aantal shopppingfestijnen van e-commercepartijen. Daarna volgen nog: Amazon Prime Day, Alibaba Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. En Sinterklaas en kerst. Google raadt webwinkels aan om tijdig hun reclameacties rondom deze dage tijdig in te planning, want de consument ís al aan het zoeken. Onafhankelijk van het onderzoek voor de zoekgigant klinkt hetzelfde geluid van de andere kant van de Nederlandse grens. Bedrijsfleider Kai Hudetz van Instituts für Handelsforschung (IFH Köln) schetst hetzelfde beeld aan persbureau Reuters. Zijn perspectief is echter anders. Veel winkels zitten met volgepakte voorraadkasten omdat de consument terughoudend is. De stijgende energieprijzen en de inflatie zorgen ervoor dat deze de hand op de knip houdt. Om toch het jaar niet met volle magazijnen te eindigen, zullen handelaren spoedig met koopjesacties beginnen om hun goederen kwijt te raken. Dat zal andere verkopers dwingen om tijdig mee te gaan en eveneens hun prijzen te laten dalen. Foto: Larry Yeiser (cc)
emerce
06-09-2022 06:27