AliExpress past voorwaarden aan ten gunste van consumenten

AliExpress heeft zijn algemene voorwaarden aangepast na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), in samenwerking met de Europese Commissie. Het bedrijf hanteert algemene voorwaarden – de ‘kleine lettertjes’- die gelden bij alle aankopen die consumenten op het platform doen. Deze bevatte bepalingen die niet geheel in lijn waren met de regels die consumenten beschermen. AliExpress heeft algemene voorwaarden verder verduidelijkt voor Europese consumenten. De nieuwe voorwaarden gelden voor alle aankopen die via het platform worden gedaan. De rechten en plichten van het platform en de consument zijn nu meer in balans. Eerder paste AliExpress zijn Europese websites al aan om ze meer in lijn te brengen met de regels die consumenten beschermen, onder andere met een speciale informatiepagina over de rechten van Europese consumenten. Ook werden de algemene voorwaarden al meer in lijn gebracht met de geldende regels door in de voorwaarden nadrukkelijk te verwijzen naar die geldende regels. Nu is in de voorwaarden verduidelijkt dat Europese consumenten voor het beslechten van een geschil met de verkoper altijd terecht kunnen bij een rechtbank in hun eigen land en niet meer in Hong Kong. Ook staat in de voorwaarden dat de webwinkel consumenten tijdig informeert over wijzigingen in de algemene voorwaarden. De rechten van consumenten staan duidelijker omschreven, zoals het recht op ontbinding en geld terug.
emerce
28-07-2022 12:50