Markt voor slimme luidsprekers stagneert

De markt voor slimme luidsprekers groeit niet meer. Momenteel zijn 1,8 miljoen huishoudens in het bezit van een slimme speaker. Dat is gelijk aan het bezit in 2021. Er is er weinig perspectief op groei, aangezien slechts 1 procent van de Nederlanders van plan is een slimme speaker te kopen. Een en ander blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5000 Nederlanders. In bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens staat inmiddels een slimme speaker. In totaal komt dit neer op 1,8 miljoen huishoudens. Dit is gelijk aan het bezit in 2021. De groei van slimme speakers lijkt daarmee te stagneren. Mannen (30%) bezitten vaker een slimme speaker dan vrouwen (15%). Daarnaast zijn 18-34 jarigen (32%) en 35-49 jarigen (25%) vaker in het bezit van een slimme speaker dan 50-plussers (16%). Consumenten besteden gemiddeld 312 euro aan een slimme speaker. Dit is iets minder dan in 2021. De totale marktwaarde van slimme speakers komt daarmee uit op ruim 562 miljoen. In de meeste gevallen koopt men de speaker bij MediaMarkt (19%), bol.com (15%) of Coolblue (13%). Foto Shutterstock
emerce
19-07-2022 08:12