Transatlantische containers blijven vertraagd

Containervervoer tussen Amerika en Europa blijft vertraagd en het ziet ernaar uit dat tientallen afvaarten komende maand worden geannuleerd. De bevoorrading van fabrieken, groothandels en retailers blijft hierdoor onder druk staan. Er zijn weinig containers beschikbaar, hun prijzen zijn hoog, evenals de brandstofkosten. Daar komt bij dat havenpersoneel in verscheidene steden staakt. Nieuwe cijfers van dataleverancier project44 laten zien dat sinds begin 2022 slechts tussen de tien en twintig procent van de schepen binnen 24 uur van het geplande moment vertrekt. De vertraging begint al aan de andere kant van de oceaan. “De cijfers voor de overeenkomstige periodes van 2021 en 2020 waren 38 procent en 75 procent. Bovendien zullen de vervoerders tegen eind juli 2022 meer dan honderd afvaarten op de routes tussen Noord-Europa en Noord-Amerika en tussen de Middellandse Zee en Noord-Amerika hebben geannuleerd om schema’s te herstellen die zwaar zijn getroffen door schepen met ernstige vertragingen.” De vertragingen bij het vervoer van Noord-Europa naar de VS zijn weliswaar met ongeveer 38 procent verbeterd ten opzichte van de pieken van 5 dagen in januari tot 3,1 dagen in mei, maar blijven toch ongewoon hoog voor dit seizoen. Ook schepen vanuit Azië naar Europa varen met vertraging en stroppen de keten daarna op. Dit heeft met name te maken met de strenge coronamaatregelen in China. Corona, oorlog en economische tegenwind zouden de cocktail zijn voor reshoring. De gedachte is, dat bedrijven de productie van hun goederen dichter naar huis zouden halen. In de ervaring van de CEO van Maersk is dat niet het geval. Wel is het zo, dat er actief naar regionale spreiding buiten China wordt gezocht. De Deen denkt verder dat periode van krapte op de containermarkt binnenkort voorbij is. Vanaf het najaar kan, vrij snel, een situatie ontstaan van meer vraag dan aanbod.
emerce
24-06-2022 08:32