‘Google werkt aan Netflix’ advertentiemodel’

Netflix lijkt serieus over het ontwikkelen van een nieuw, op reclame gebaseerd verdienmodel. Google en NBCUniversal zijn in gesprek om daarbij de technologieleverancier te worden. Dat stellen bronnen tegenover de Wall Street Journal. Netflix heeft sinds kort te maken met teruglopende klantaantallen. Het plafond van het aantal haalbare abonnees lijkt bereikt. Daar komt bij dat de nieuwe concurrent Disney+ hoge groeicijfers laat zien en de potentie heeft om Netflix voorbij te streven. Daarom zoekt CEO Reed Hastings een nieuw groeimodel. Tot op heden is Netflix gevrijwaard gebleven van expliciet zichtbare reclame. Sluikreclame is er wel. Maar dat zou kunnen veranderen om zo kijkers te trekken die minder of helemaal geen abonnementsgeld betalen. Zowel Google als NBCUniversal hebben een bewezen model van het exploiteren van reclameruimte voor andere mediabedrijven. De status van de gesprekken met deze partijen geldt als pril.
emerce
23-06-2022 12:55