Emerce Retail: Philips huishoudelijke producten nu echt ‘digital first’

Het merk dat in het verleden grotendeels was aangewezen op de fysieke retail, is sinds de verzelfstandiging vorig jaar nu digital first. Dat zegt Trix van der Vleuten, Global Sr Director Brand Creation & Planning van Philips Domestic Appliances, bij Emerce Retail Video Collection. “We zijn een 131 jaar oude scale-up,” zegt Van der Vleuten, “enorm geworteld in onze cultuur. Ik denk dat alle Nederlanders wel een Philips product in de keuken of berging hebben staan.” Van der Vleuten stuurt in Amsterdam een internationaal team aan van 26 mensen die zich wereldwijd breed oriënteren op de nieuwste digitale trends. De stap naar digital first wordt dan ook bewust gezet. “Als je naar Azië kijkt, dat toch vooruitloopt op de rest van de wereld, dan wordt tegenwoordig alles op de smartphone gedaan. Daarom kijken we wat we met die ontwikkelingen kunnen doen. Live shopping is een voorbeeld.” De groep die consumeert buiten de televisie wordt volgens haar steeds groter. Philips werkt tegenwoordig veel meer met influencers om bezoekersverkeer te genereren. De uitdaging: content hyperelevant maken, bijvoorbeeld: hoe maak je speculaasverrassingen met de Air Fryer? Het bedrijf levert zijn producten, naast de retail, ook direct aan eindgebruikers.  “Ieder bedrijf doet daar al iets mee, het leidt ook tot een goede balans in het ecosysteem, waarbij je ook veel meer feedback krijgt,” zegt Van der Vleuten. Vooralsnog is Philips niet van plan om eigen winkels op te zetten, maar met Media Markt is wel een experience center in Rotterdam ingericht. “Daar hebben we een keuken neergezet en kun je zien hoe groot het apparaat is. We kijken nu hoe het aanslaat voordat we verder uitbreiden.” Offline krijgt volgens Van der Vleuten veel meer de functie van ervaringen delen. Hoe ziet het eruit? Is het wat ik ervan verwacht? De presentatie Hoe creativiteit zakelijke ontelbare kansen kan ontsluiten kan na registratie gratis worden bekeken.
emerce
23-06-2022 11:00