Vanaf vandaag strengere regels voor online verkopers

Met ingang van vandaag gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn. Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk informeren voor welke zaken het platform verantwoordelijk is en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform. Als je een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor je niet met geld maar met je persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft. Het geautomatiseerd aankopen van grote hoeveelheden tickets voor concerten of evenementen tegelijkertijd – bijvoorbeeld via ‘bots’- om ingestelde limieten te omzeilen is voortaan ook verboden. Ook de regels voor het adverteren met kortingen gaan veranderen, maar deze aanpassing van de wet is nog niet afgerond. De inwerkingtreding wordt later dit jaar verwacht. Tot die tijd gelden de bestaande regels nog. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op deze regels. Foto Shutterstock
emerce
28-05-2022 06:00