Spotify Brand geeft adverteerders inzicht impact audio-advertenties

Spotify heeft moeite om nieuwe groepen adverteerders enthousiast te krijgen voor zijn reclameplatform. Met een nieuw hulpmiddel wil het beter inzicht geven op de merkbouwende effecten van audioreclame. Gisterenmiddag lanceerde het bedrijf Spotify Brand Lift, een nieuw meetsysteem voor adverteerders. De meetmethode laat zien hoe gebruikers reageren op hun audio-, video- en display-advertenties in de freemiumversie van de app. Het systeem is bedoeld om terughoudende adverteerders te laten zien dat een audiocampagne op Spotify impact kan hebben. Vergelijkbare systemen werden jaren geleden ook ingezet om de waarde van bijvoorbeeld reclame bij zoekmachines en videosites en van display-ads te kwantificeren. Recent kocht Spotify de bedrijven Podsights en Chartable om reclame-analytics aan zijn platform toe te voegen. De nieuwe merkmeter staat los van deze diensten. Brand Lift werkt als een A/B-meting: een doelgroep wordt op willekeurige wijze verdeeld over een test- en controlegroep. De ene groep krijgt een reclameboodschap wel en de andere niet te zien. Vervolgens worden binnen 48 uur de percepties van beide groepen uitgevraagd. Spotify heeft maandelijks 252 miljoen gebruikers die reclameboodschappen kunnen zien en horen, 21 procent meer dan een jaar geleden. De reclame-inkomsten stegen in het eerste kwartaal van 2022 met 31 procent tot 282 miljoen euro (PDF). Dat is tien procent van de totale omzet. Photo by Pier Monzon on Unsplash
emerce
03-05-2022 07:45