LEGO verdrievoudigt omvang digitale transformatieteam

LEGO schroeft zijn digitale ambities op en verdrievoudigt het aantal software-ontwikkelaars dat het in dienst heeft tot 1.800. Eind volgend jaar moet de teller richting de tweeduizend gaan bij de digitale teams in Londen, Shanghai, Billund en Kopenhagen. Die laatste is nieuw en moet onderdak bieden aan vierhonderd softwareontwikkelaars. LEGO zoekt al jaren naar hoe het de wereld van zijn fysieke blokjes kan combineren met de digitale wereld. Natuurlijk, zo vertelt CEO Niels Christiansen aan de Financial Times, had hij Minecraft willen uitvinden. Maar daarvoor hadden de Denen destijds niet de focus of mankracht. Nu tast het die digitale wereld af met Epic. De investering van honderden miljoenen euro’s moet LEGO door een transformatie helpen waarbij fysiek bouwsteentjes en digitale bouw- en belevingsmiddelen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Nu neemt dat de vorm van films, augmented reality en bouwsoftware. De verstrengeling tussen de fysieke en digitale wereld moet inniger worden. Het is nog niet bekend tot welke concrete producten en diensten de digitale strategie moet leiden. Zelf omschrijft de onderneming het met: ‘van spelen tot shoppen en technologie-infrastructuur’. Vorig jaar openden de Denen 165 fysieke winkels. Dat bracht het totaal op 830. Dit jaar moeten er nog eens 150 nieuwe bij komen. LEGO is in private handen en is daardoor niet onderhevig aan de druk van externe aandeelhouders met een korte horizon.
emerce
03-05-2022 09:05