Emerce Conversion: ‘Experimenteren is een mentaliteit’

‘Experimenteren is geen hulpmiddel, maar een mentaliteit’. Met dat statement onderstreepte Luis Trindade van Farfetch, het toonaangevende platform voor de luxe mode-industrie, gisteren de belangrijkste boodschap van Emerce Conversion in Maarssen. Culture of experimentation, zo luidde het thema van het congres, dat vanwege een dubbele boeking op het laatste moment moest worden verplaatst van de vaste locatie Pakhuis de Zwijger in Amsterdam naar InnStyle aan de Maarsseveense Plassen, bepaald geen plaag gezien het zonnige weer. Dagvoorzitter Tom Wesseling maakte nog eens duidelijk dat moderne organisaties meer succes boeken als alle geledingen experimenteren, en dus niet alleen de marketingafdeling. Bedrijven als Bing (Microsoft) en Google hebben dit principe tot bedrijfscultuur verheven. Hoe belangrijk dat is geworden bleek wel uit de presentatie van ANWB, waar nog niet zo heel lang geleden drie webanalisten werkten en nu negentien CRO specialisten. De nadruk ligt niet meer zozeer op bouwen als wel op validatie. Werkt dat prachtige concept wel dat op papier nog zo aantrekkelijk leek? Dat je met lichte ‘tweaks’ een heel eind kunt komen toonde de presentatie van meubelverkoper Rivièra Madison en marketingpartner Insider. Simpele (inline) banners en notificaties (web push) over kortingen leverden het bedrijf mooie conversiecijfers op. De dag begon met een presentatie van Chantal van den Berg, auteur van Breinspel, een praktisch managementboek waarin je ontdekt hoe je mensen in actie kunt laten komen door het onbewuste deel van het brein te activeren. Gisteren ging het vooral over nieuwsgierigheid. Vertrouwen, nieuwsgierigheid, motivatie en toewijding zijn vormen van keuzesturing die marketeers eigenlijk nog te weinig toepassen. Foto impressie: Peter Boer. Het volledige foto-album vind je hier.  
emerce
22-04-2022 08:07