Maarten Bloemers (GUTS): ‘DeFi en NFT-toegangstickets zijn onze silver bullets’

GUTS verwacht met blockchaintechnologie uit te groeien tot een open en digitale standaard voor toegang. Na de eerste praktische toepassing van NFT’s volgt decentrale financiering. “Een project voor de lange adem”, aldus oprichter Maarten Bloemers. Nog voor de blockchaingekte zijn top bereikte, deed Bloemers precies wat iedereen afraadt: de voormalig jurist in de financiële sector zocht een probleem bij zijn oplossing. Zijn conclusie na drie jaar R&D: er is weinig zo binair en programmeerbaar in een smart contract als het recht op toegang, een ticket. Financieel in het zadel geholpen door een Initial Coin Offering, legde GUTS de basis voor een opensourcestandaard voor digitale ticketing. Het onderliggende GET Protocol, ontwikkeld op de Ethereum blockchain, registreert elk kaartje als uniek non-fungible token (NFT). De koper ontvangt daarmee een digitaal ticket met allerlei rechten. Op het moment van schrijven zijn bijna een miljoen toegangskaarten verhandeld via het protocol. Integrators Nog altijd noemt hij het de formule om zwarthandel en woekerprijzen van concertkaartjes tegen te gaan. Met een digitaal ticket in een open grootboek kan de artiest of organisator regels inbouwen voor zowel de primaire als secundaire markt. “De authenticiteit is gegarandeerd en je hebt grip op eventuele doorverkoop. Voor de behapbaarheid beperken we ons nu tot evenementen, al valt een vliegreis of toegang tot een metaverse daar ook onder.” Het protocol is verreweg het belangrijkst, toch draait Bloemers parallel zijn eigen ticketingbedrijf GUTS Tickets. “We geven hiermee een voorbeeldimplementatie, een interpretatie van hoe je de technologie gebruikt.” Voor diverse Nederlandse creatieven levert het bedrijf de infrastructuur. Onlangs werd daarin een nieuwe stap gezet met de kaartverkoop voor online concerten van Di-rect en Within Temptation. “Bands praten eigenlijk nauwelijks over blockchain. De data die beschikbaar komt, vinden ze veel interessanter.” Als gevolg van wantrouwen in de keten hebben artiesten doorgaans geen idee wie hun fans zijn, stelt Bloemers. De blockchaintechnologie maakt de audit trail inzichtelijk wat “elementaire” communicatie voor, tijdens en na het evenement versimpelt. “Zo zijn er terugkerende inkomstenstromen te programmeren. Wanneer een concertkaartje of art-work uitgroeit tot verhandelbaar collectable, kan een deel van de opbrengst terugvloeien naar de artiest.” De aandacht die nodig is voor een ticketingbedrijf heeft Bloemers extreem onderschat. “Toch leveren die poten in de modder steeds weer nieuwe toepassingen op.” Het whitelabel-gebruik van de software in onder andere de enorme industrie rondom Koreaanse K-pop zorgt voor belangrijke inkomsten. De samenwerking met bestaande spelers dicht Bloemers echter de toekomst toe. Onlangs sloot GUTS in Nederland met Yourticketprovider haar eerste integrator aan. Het bedrijf, onderdeel van CM.com, geeft de NFT’s een praktische waarde. “Je kunt van alles opnemen in zo’n slim contract: bezocht je concert A en B, dan ontvang je een backstagepas voor C.” Voorfinanciering De omzet viel vorig jaar weliswaar bijna geheel weg, het klantenbestand verviervoudigde en zwarte cijfers worden verwacht. “Na alle annuleringen dringt het nut van blockchain eindelijk door. Het is op veel plekken totaal onduidelijk wie recht heeft op nieuwe tickets of geld terugkrijgen.” Natuurlijk, het is wachten op Live Nation en Ticketmaster, samen goed voor tachtig procent van de markt. “Willen we tot de standaard uitgroeien, dan moeten we ooit iets met elkaar”, beseft Bloemers. “Toch ligt de macht bij de makers die streven naar onafhankelijkheid.” Daarop inspelend test het bedrijf een prototype waarbij decentrale financiering (DeFi) wordt gebruikt om grote evenementen voor te financieren. “Ticketverkopen zijn dan een onderpand voor de organisatie van een concertreeks. Liquiditeit is post-covid noodzakelijk en onze eigen silver bullet.” Met twee, drie bedrijven onder één dak trekt Bloemers een extra CEO aan. Lachend: “Ik ben een waardeloze manager en genadeloos ongeduldig. Laat mij die stip maar zetten. Dit is minstens een tienjarenplan.” * Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#186).
emerce
15-01-2022 10:01