River Cruise mag concurrent niet noemen in AdWords

River Cruise, een onderneming die sinds de zomer van 2019 onder de handelsnaam River Cruise Rotterdam havenrondvaarten aanbiedt, mag van de rechtbank Rotterdam in Google advertenties niet meer de naam van zijn concurrent Spido gebruiken. Gedurende een periode in 2021 verscheen bij het zoeken in Google naar het woord Spido, verwijzend naar de website van River Cruise. Ook was er een website actief onder de URL www.rivercruiserotterdam.nl/spido-rotterdam. Onder de dikgedrukte woorden SPIDO ROTTERDAM stond de tekst: ‘Ben je van plan om Rotterdam te bezoeken? Een rondvaart door de havens en langs de skyline is een must-do! Rotterdam heeft een van de grootste zeehavens ter wereld. Je ziet de imposante skyline met de karakteristieke gebouwen, de bijzondere bruggen en de containerschepen. Onder andere Spido, River Cruise Rotterdam, Splashtours en de Pannenkoekenboot zorgen voor onvergetelijke rondvaarten. Tijdens de rondvaart van River Cruise praat een live gids je bij over alle highlights van de stad.’ In de rechtbank stelde River Cruise dat sommige advertenties I per abuis zijn verschenen en inmiddels zijn verwijderd. Voor de ‘normaal geïnformeerde en redelijk oplettende internetgebruiker, die weet dat bij het zoeken op een merknaam, ook advertenties van een derde verschijnen, is duidelijk dat River Cruise en Spido verschillende partijen zijn, zo stelde het bedrijf. Nergens wordt de indruk gewekt dat een relatie bestaat tussen partijen, aldus River Cruise. Uit de tekst van de advertentie is volgens de rechtbank onvoldoende duidelijk dat het gaat om een alternatieve aanbieder van rondvaarten. Het kan zijn dat in praktijk een relatief groot verschil zit in de capaciteit van beide ondernemingen en de wijze waarop de diensten worden uitgevoerd, maar dat valt uit de advertentie en de landingspagina niet op te maken. Foto Pixabay
emerce
14-01-2022 09:00