Forse boetes voor misleidende online slotenmakersdiensten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond en zijn bestuurder forse boetes opgelegd. Het bedrijf bood online slotenmakersdiensten aan, waarbij het leek het of KeyService Nederland de slotenmakers die het inschakelde controleerde op kwaliteit. Informatie over de kosten werd niet vooraf verstrekt, maar achteraf werden consumenten soms onder druk gezet de hoge rekening voor de klus meteen te betalen. Voor deze agressieve en misleidende handelspraktijken legt de ACM het bedrijf een boete op van 200.000 euro en aan de bestuurder een boete van 50.000 euro. Consumenten die zichzelf hadden buitengesloten, vonden het bedrijf online omdat het veel adverteerde en hoog in de zoekresultaten verscheen. Ook stonden er valse positieve recensies op de websites. Dit wekte vertrouwen bij de consument. Consumenten die via KeyService een slotenmaker inhuurden, kregen vooraf geen indicatie van de hoogte van de kosten die zij mochten verwachten. Na de werkzaamheden werden zij ter plekke geconfronteerd met een hoge rekening. De bedragen konden oplopen tot wel 2200 euro voor enkele minuten werk.
emerce
14-01-2022 14:55