Nieuwste smartphone boeit steeds minder

Nederlanders blijken steeds minder interesse te hebben in de nieuwste smartphones. Releases van de nieuwste iPhone en Samsung modellen krijgen online minder aandacht dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van Smartphonehoesjes.nl. Voor het onderzoek is het zoekvolume rondom de lancering van diverse modellen van de iPhones 11-13 en de Samsung S10-S21 geanalyseerd. Hieruit blijkt dat het aantal zoekopdrachten naar het nieuwste model in de tijd van de release flink afneemt. Eén op de drie mensen koopt eens per twee jaar een nieuwe telefoon, blijkt uit cijfers van Smartphonehoesjes.nl. Bijna zestig procent doet dit nog niet eens één keer in de twee jaar. De iPhone 11 was de meest populaire iPhone van de afgelopen jaren. In september 2019, de maand van de lancering, was de iPhone 11 goed voor 2,7 miljoen zoekopdrachten. Drie modellen van de iPhone zijn beduidend minder favoriet bij de gebruikers: de iPhone 13 mini, de iPhone xs Max en de iPhone 11 Pro Max. Opvallend is dat de in 2021 uitgebrachte iPhone 13 de populariteit in zoekopdrachten van de iPhone 11 en iPhone 12 nog niet kan evenaren. Naar de iPhone 13 werd ruim 1,9 miljoen keer gezocht, terwijl de iPhone 12 nog goed was voor 2,6 miljoen zoekopdrachten. Samsung kan niet tippen aan de zoekvolumes van de iPhone. De Samsung s10 is qua aantal zoekopdrachten de meest populaire Samsung-telefoon. De s10 was goed voor 521.000 zoekopdrachten, tegenover de ruim 2,7 miljoen zoekopdrachten van de Iphone. De nieuwe Samsung-toestellen zijn voor de consument steeds minder van belang, zo blijkt uit het onderzoek. De zoektermen naar de nieuwste smartphones van het Zuid-Koreaanse merk nemen in de eerste drie maanden na de release flink af. Begin 2019 bij de release van de s10 waren dit nog ruim één miljoen zoekopdrachten. Foto Shutterstock
emerce
13-01-2022 09:55