Online omzetgroei rond Black Friday groeit dit jaar minder hard

De Amerikaanse online omzet rond Thanksgiving en Cyber Monday zal dit jaar met een bescheiden 5,9 procent groeien, voorspelt Digital Commerce 360. Vorig jaar was er nog sprake van 20,6 procent groei en een jaar eerder van 17,7 procent. Thanksgiving (gisteren) wordt traditioneel gevolgd door Black Friday, de dag dat veel fysieke winkels hun prijzen verlagen. Amerikaanse retailers bedachten daarop een online variant Cyber Monday. Inmiddels is het onderscheid tussen die dagen volledig verdwenen en wordt op alle dagen online gekocht. Black Friday is inmiddels ook naar Europa overgewaaid. Amerikanen zullen dit jaar een recordbedrag van 36,40 miljard dollar online uitgeven tijdens de vijf dagen vanaf Thanksgiving. Vorig jaar was dat 34,36 miljard. Reden voor de sterk verminderde groei is het tekort aan producten. Daarom zijn veel retailers al eerder begonnen met het afprijzen, maar er is grote kans dat er niet geleverd kan worden. Ook gaan veel consumenten weer de gezelligheid van de winkels opzoeken. Een groot deel van de Amerikanen is gevaccineerd en durft weer de straat op te gaan. Online zal goed zijn voor een kwart van de totale retailomzet, denkt Digital Commerce 360. Digital Commerce 360 verwacht dit jaar meer online omzet op de zaterdag, maar Cyber Monday blijft vermoedelijk de grootste dag met 11,38 miljard aan online verkopen.
emerce
26-11-2021 11:55