ABN AMRO: Sinterklaas breekt weer e-commercerecord

Consumenten lijken dit jaar meer sinterklaascadeaus dan ooit online te bestellen. Gedurende de eerste drie weken van november gaf men via internet acht procent meer uit dan in 2020. En het jaar 2020 was al een record op zich. Dat werd voornamelijk gevoed door de vele verplichte winkelsluitingen. Sectorspecialisten van de bank bestudeerden de actuele marktcijfers. Ze zien een duidelijke trend ten gunste van online winkelen. “Als die trend de komende weken doorzet, kan het record van 2020 worden verbroken. Consumenten gaven toen rond Sinterklaas zo’n 50 procent meer uit in webwinkels dan in 2019.” Ze baseren zich op de cijfers achter deze grafiek: ABN AMRO denkt dat de toename in internetaankopen niet zozeer het gevolg is van coronamaatregelen, maar een structurele ontwikkeling. “De online-uitgaven liggen sinds het einde van de lockdown afgelopen zomer vrijwel voortdurend boven die van dezelfde periode vorig jaar.” Het is niet duidelijk welke impact deze kennelijke verandering in consumentengedrag zich vertaalt naar de winkelstraten. Retailers zelf hebben ook door dat er onderhuids grote verschuivingen gaande zijn. De helft van de marketeers in de retail, zo liet een eerder onderzoek zien, ziet de feestdagen van 2021 als de laatste kans voor de fysieke winkel om zijn waarde te bewijzen.
emerce
26-11-2021 06:24