Elektrische fatbikes: PHATFOUR versus SUPER73 S2

Oorspronkelijk gemaakt voor ‘off road’ crossen op het strand of in het bos, nu zie je ze steeds vaker in steden langsfietsen, de fatbike. Ze lijken dan ook op een crossmotor met de bijhorende brede wielen. Voordeel van deze brede wielen is dat ze naast de functie van grip en vering, aardig wat afrolgeluid op het wegdek fabriceren en op afstand hoorbaar zijn. Aangezien de meeste fat bikes te hard rijden, een aardige bijkomstigheid. De modellen variëren van crossfiets tot stadsfiets, wij vergeleken de PHATFOUR met de SUPER73 S2. Uiterlijk De PHATFOUR heeft wel iets van een scooter. Zo zit je er ook een beetje op, met een breed zadel waar je zelfs met twee personen op kan zitten. Aangezien bij dit soort fietsen het zadel niet in hoogte verstelbaar is, zijn er twee hoogtes verkrijgbaar: 83 en 87 centimeter. De SUPER73 heeft een lagere (tweepersoons-) zit van 78cm hoogte. Het geheel heeft meer het uiterlijk van een motor, zeker met die grote koplamp. De batterij in de vorm van een benzinetank geeft, versterkt dat gevoel. De Cool-factor is absoluut hoger bij de SUPER73 Winnaar: SUPER73 Aandrijving Allebei de fietsen hebben een 250Watt achternaaf motor, de SUPER73 heeft een grotere batterij en ook wat meer vermogen. De ‘versnellingsbak’ gaat tot 10 en dat komt bij hogere snelheden zeker ten goede op je trapsnelheid. Je kunt in de ‘off road’-stand uiteindelijk snelheden tot 45 km per uur halen en koop je een thirdparty gashendel (niet legaal in Nederland), dan kun je zelfs 60 km per uur. Bij PHATFOUR houden ze zich netjes aan de regels en zit er gelukkig wat ‘overshoot’ in de motor, zodat je niet continu op zijn top zit te rijden. Winnaar: SUPER73  Rijgenot PHATFOUR heeft een cadence sensor, deze reageert gelijk zodra er al een beetje beweging wordt waargenomen. Dat kan voor sommigen wat schokkerig zijn, het maakt wegrijden in hoge versnelling wel makkelijker. Op hogere snelheid heb je soms het idee dat je niet hoeft te trappen, persoonlijk voel ik liever wat meer connectie met de aandrijving. SUPER73 gebruikt een torque sensor, zodat dit meer gelijkmatiger meegaat met het trappen. Het zadel van de PHATFOUR was mij te breed, hierdoor moet je of wijder met je benen trappen of het zadel bubbelt langs je binnenbeen. Het zit wel lekker zacht, daar niet van. Winnaar: SUPER73 Extra’s Beide merken hebben verschillende accessoires en onderdelen. Bij PHATFOUR zijn deze net even wat nuttiger: verschillende mandjes en rekken, een slotenbak onderin de fiets voor een kettingslot en alarmbox, maar vooral de net geïntroduceerde zijspan (875 euro). SUPER73 heeft een app die je verbindt met de fiets, waardoor je je telefoon als een soort dashboard op je stuur kan plaatsen. De functies zijn nu nog wat summier. Winnaar: PHATFOUR Conclusie Hoewel we erg onder de indruk zijn van het Nederlandse vakmanschap in de fiets van PHATFOUR en de kwaliteit van simpele onderdelen als bijvoorbeeld een standaard, ziet de fiets er gewoon toch wat minder cool uit dan de SUPER73 S2. Natuurlijk is dit een persoonlijke smaak, maar ook de rijervaring is toch minder dan die van de Amerikaanse grondlegger van dit type fiets. Dan kan zelfs de goedkopere prijs niet overtuigen en is de SUPER73 de winnaar. Specificaties PHATFOUR FLB+ Kleur: Black, Ocean Green Batterij: 630Wh Motor: 250 Watt Bafang SWXH Sensor: Cadence Topsnelheid: 25 km/u Bereik: tot 65 km Versnellingen: Shimano 7 speed Frame: Staal Zadelhoogte: 87 cm Gewicht: 27 kg Banden: 20” x 3,5” Kenda fat Prijs: 2.745 euro Site: phatfour.com SUPER73 S2 Kleur: Galaxy Black, Hudson Blue, Apollo White, Batterij: 960Wh Motor: 250 Watt SUPER73 EPAC Sensor: Torque Topsnelheid: 25 km/u Bereik: tot 120 km Versnellingen: Shimano 11-36T 10 speed Frame: 6061/7005 aluminiumlegering Zadelhoogte: 78 cm Gewicht: 33 kg Banden: 20” x 4,5” (voor) 20” x 5” (achter) Prijs: 3.390 euro Site: eu.super73.com * Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#185).
emerce
24-11-2021 09:01