Viaplay start begin 2022 in Nederland

Streamingdienst Viaplay, het nieuwe huis van de Formule 1-races, gaat in het eerste kwartaal van 2022 van start in Nederland. Het begint met 5.800 uur videocontent en spreekt met lokale producenten voor meer. “We zetten zwaar in op deze interessante markt met acht miljoen huishoudens”, zegt CEO Anders Jensen van Viaplay-eigneaar Nordic Entertainment Group (foto). Verwijzend naar de aanstaande start spreekt hij over een ‘stomende penetratie’. Jensens bedrijf is sinds vorig jaar bezig met een internationaal groeiplan buiten de Scandinavische markt. Voordat Nederland live gaat, start hij ook operaties in de Verenigde Staten. Dat gebeurt in december van dit jaar. Nordic Entertainment Group verwacht dat het eind 2025 twaalf miljoen abonnees voor streamingdienst Viaplay zal hebben. De helft daarvan komt van de Scandinavische thuismarkt, de andere helft van daarbuiten. In Nederland heeft ongeveer de helft van de huishoudens een abonnement op een of meerdere videostreamingdiensten. De nieuwe toetreder dicht zichzelf de invloed toe om dat aantal tot tweederde te laten groeien. Tegen die tijd zal elk huishouden 1,9 video-abonnementen hebben. “Wij zijn marktmakers”, aldus Jensen die tientallen euro’s neertelde voor de Nederlandse uitzendrechten van drie jaar Formule 1. Op de circuits zal een studio zijn, evenals in elk land waar het wordt uitgezonden. Daarnaast beschikt hij hier over de uitzendrechten van het Bundesliga- en Premier League-voetbal en Machtroom-darts. Daarnaast investeert NENT Group in het maken van lokale films en series. Dat heten, niet verrassend, Originals. “Nederland is een supercratieve omgeving om content vandaan te laten reizen.” Daarmee bedoelt hij dat lokale producties in andere Viaplay-landen worden aangeboden. De videocatalogus voor de Nederlandse markt kan daarom al 5.800 uur content van andere markten bevatten. De topman deed zijn uitspraken afgelopen weken tijdens een dag voor investeerders (video vanaf 43:10). Onlangs sloot het mediabedrijf een productiedeal met MGM voor nieuwe Originals. In Nederland lopen de pitches nog. Vanaf 2023 zal elk land minstens vijf lokale producties moeten toevoegen aan de internationale videotheek. Voor de Nederlandse activiteiten wordt nog gezocht naar een internationale marketingprojectmanager en naar een Nederlandse contentcurator. Een van de weinigen die via LinkedIn deelt dat hij vanuit Nederland voor Nordic Entertainment Group werkt, is Marco Zwaneveld. De oud-medewerker van RTL is hoofd Sport Nederland. Amber Brantsen verhuist per 1 december qua werkgever. Aan het einde van het derde kwartaal had Viaplay 3,6 miljoen abonnees internationaal. De kijkers waren samen goed voor 12,9 miljard gestreamde kijkminuten. Viaplay is goed voor 36 procent van de omzet van mediabedrijf NENT Group. Reclame-inkomsten uit Scandinavië zijn goed voor 27 procent, andere abonnementsdiensten 34 procent. Begin 2021 haalde het bedrijf 340 miljoen euro groeigeld op om zijn internationale groeiplannen te financieren. In het tweede kwartaal van 2022 wil de streamingdienst lanceren in het Verenigd Koninkrijk. De onderneming is reeds actief in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Estland, Letland, Litouwen en sinds de zomer ook in Polen. De site Viaplay.com toont enkel een placeholder.
emerce
23-11-2021 08:11