Lush sluit alle socialaccounts, want gevaarlijk

Cosmeticawinkel Lush trekt zich per vrijdag 26 november terug van alle consumentgerichte socialmedia omdat het er een gevaarlijk, stinkend open riool is waar het merk zich niet mee wil associëren. De accounts op Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok in alle 48 landen gaan op non-actief zo lang deze platformen actie geen ondernemen om gebruikers een veiligere omgeving te bieden. Veiligheid geldt twee kanten op: gebruikers onderling, maar vooral die van het platform zelf. Lush stelt expliciet: “Na de berichten van Facebook-klokkenluiders is voor Lush de grens bereikt.” Daarmee verwijst het direct naar de onthullingen van klokkenluider Frances Haugen. De ex-medewerker van Facebook stelt dat het bedrijf schadelijk is voor kinderen, democratische beginselen ondermijnt en financieel gewin boven alles stelt. Amerikaanse en Europese politici nemen de klachten serieus en nodigen haar uit haar verhaal te doen. Haar pad naar politici aan weerszijden van de Atlantische Oceaan is geëffend door lobby-organisatie Reset van een oud-medewerker van Hillary Clinton. De cosmeticaretailer: “Decennialang werden bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend. Lush stelt zich sinds haar oprichting op als leider in plaats van volger en heeft daarom besloten nu op te staan en niet te wachten tot anderen de ernst van dit probleem inzien.” Het bedrijf, met miljoenen socialvolgers, belooft direct ook om alternatieve communicatiekanalen naar zijn doelgroepen te gaan ontwikkelen. Het is nog niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. Foto: Amelia Bellows (cc)
emerce
23-11-2021 11:56