‘Adverteerders onrustig naar Black Friday’

“Het is heel onrustig. Adverteerders zijn zoekende naar het momentum. Ze zoeken positionering”, vertelt Reynder Bruyns. Hij is hoofd Strategie bij Dentsu in Nederland. Nog een paar dagen en koopjesfestijn Black Friday breekt los. Of eigenlijk is het omgekeerde waar: het regent sinds eind vorige week al kortingen, de dag met kortingen is een week geworden. Reynder Bruyns schetst een wat breder beeld. Vanuit zijn positie bij reclamegigant Dentsu heeft hij een vogelvluchtblik op de adverteerdersmarkt. Hij constateert dat aan het einde van de zomer de eerste koopjesfeesten al beginnen. Van Back to School via Singles Day en Black Friday rolt door tot en met Kerst. “Merken willen aandacht pakken, maar ze zijn zoekende wat hun positionering betreft. Ik heb niet het gevoel dat ze afwachten. De vraag is: wat communiceer je wanneer? De wereld is een bij geworden. Er is geen consistentie. Vorig jaar was er nog een gevoel van saamhorigheid richting corona, maar dat is er niet meer.” Het hoofd Strategie: “Sinds september zie je veel actiegestuurde uitingen”, gericht op verkoop en niet op het bouwen of gebruiken van merkwaarde. “Je loopt dan het risico dat je je merk uitholt in een neerwaartse spiraal terecht komt. Er zijn ook merken die de andere kant op bewegen en de emotionele insteek kiezen. Professioneel gezien een interessante ontwikkeling.” Er is geen pasklaar antwoord op de vraag wat de beste opstelling is voor adverteerders. “Er is lang met kortingen gesmeten. Bedrijven vragen zich af of ze daar nog in mee moeten gaan.” Foto: Adam Meek (cc)
emerce
23-11-2021 09:56