Bol.com verdubbelt capaciteit magazijnen

Bol.com komende jaren de capaciteit van zijn magazijnen opschroeven tot 500.000 vierkante meter. Het handelsplatform voorziet een explosie in het aantal aangesloten verkopers. De vloeroppervlakte van de magazijnen gaat van 250.000 m2 nu naar 500.000 m2 tegen eind 2025, zo bevestigt de woordvoerster van Nederlandse grootste website en app. Eind 2018 had het nog maar 50.000 m2 in gebruik. De capaciteit vertienvoudigt dus in een tijdsbestek van zeven jaar. Momenteel werkt bol.com in Nederland vanuit vijf locaties en er komt binnenkort een zesde bij (BFC2). Algemeen directeur Margaret Versteden vertelde vorige week tijdens de Ahold Delhaize Investor Day dat de zogeheten ‘warehouse fotoprint’ met een factor twee stijgt tot 2026. Daardoor kan haar bedrijf veel meer items opslaan en zodoende vier keer meer unieke producten de dag na de bestelling al bezorgen. Deze dia verklapt verder dat bol.com verwacht dat het voor vrijwel alle aangesloten verkopers de logistiek zal gaan verzorgen. Nog maar tien procent van de zogeheten Plaza-partners zal over vier jaar orders via bol.com ontvangen maar verder zelf de logistieke afhandeling doen. Oftewel: negentig procent zal dat proces tegen betaling van een commissievergoeding uitbesteden. Versteden verwacht dat het aantal aangesloten handelaren zal stijgen van nu 48.000 naar 75.000. De consumentenbestedingen zullen daardoor kunnen verdubbelen tot elf miljard euro. De winst gaat een keer over de kop naar 300 à 340 miljoen euro, zo klinkt de verwachting. Groei ziet ze op drie punten. “Er is meer ruimte voor groei in de breedte en de diepte van de categorieën”, oftewel meer producten in meer productgroepen. Daarnaast wil ze de logistieke diensten voor partnerverkopers verder opschalen. In 2021 gaat pakweg dertig procent van de handel via de logistieke straat van bol.com. Voor die faciliterende rol berekent het aan partnerverkopers een vergoeding. Het derde gebied met groeikansen is retailmedia. Tot op heden werd dat thema amper tot niet benoemd door noch Ahold Delhaize, noch bol.com zelf. Het leek amper te bestaan. Sporadisch meldt het bedrijf dat tegen de dertig procent van de verkopers wel eens betaalt om reclame te maken op bol.com, maar daar blijft het bij. Tot vorige week. De omzet uit retailmedia, reclamebordjes op de virtuele schappen van bol.com, kan over vier jaar zeker honderden miljoenen euro’s extra omzet opleveren. Versteden: “We zijn het beste gepositioneerd om hierin te groeien.” Bol.com claimt dat het maandelijks 140 miljoen bezoekers heeft in Nederland en België. Het maandelijks bereik in Nederland is een kleine elf miljoen unieke internetgebruikers.
emerce
22-11-2021 06:26