Onenigheid over toekomst NLZiet

NPO, RTL Nederland en Talpa Netwerk zijn het niet eens over de toekomst van NLZIET. De commerciële omroepen willen een gratis versie van het streamingplatform, die bekostigt wordt met reclame. De NPO voelt daar weinig voor. Een en ander blijkt uit de Mediabegrotingsbrief 2022 die het ministerie van OC&W begin deze week heeft uitgebracht en waaruit Broadcast Magazine citeert. De NPO bevestigt dat een voorstel is gedaan om te komen tot een ‘gratis’ optie, maar dit zou dan gaan om een sterk uitgeklede versie van NLZIET. Zo zouden er geen live-zenders meer te zien zijn, het terug te kijken aanbod zeer beperkt zijn (slechts 5 tot 10 programma’s per aanbieder) en moet er door iedereen geregistreerd worden met persoonsgegevens. De NPO vindt dat publieke programma’s niet uit de context moeten worden gehaald om te dienen als marketinginstrument voor een dienst met een commercieel motief. ‘Wij bieden onze programma’s al gratis aan via NPO Start, zonder verplichte login, zonder reclame, onafhankelijk en met privacy-belofte.’ Een NPO Werkgroep suggereerde in 2019 al dat de publieke omroep uit de gezamenlijke videodienst moest stappen. De NPO-werkgroep vond de kabinetsplannen voor sectorbrede samenwerking tussen publieke en commerciële mediaorganisaties een slecht idee en wilde het NPO Platform met NPO Start (Plus) juist verder uitbouwen. Minister Slob roept de partijen op om constructieve afspraken te maken ‘met respect voor elkaars uitgangsposities’.
emerce
18-11-2021 13:01