Bol.com wil aantal Select-abonnees verdubbelen

Abonnees van bol.coms klantenprogramma Select geven elk gemiddeld jaarlijks tweehonderd euro meer uit dan anderen. Het handelsplatform wil daarom het aantal abonnees verdubbelen. Dat is een van de vele doelstellingen voor het jaar 2025 die moederbedrijf Ahold Delhaize gisteren verwoordde tijdens de Investor Day. Dat is een dag voor de financiële markt waarop het concern zijn plannen voor de komende vier jaar uiteenzet. Bestuursvoorzitter Frans Muller is duidelijk. Bol.com moet tegen die tijd een consumentenomzet van elf miljard euro realiseren en een EBITDA-winst van 300 à 340 miljoen euro. Bij alle formules van Ahold Delhaize, in Europa en de VS, gaat komende jaren veel aandacht uit naar de krantenprogramma’s. Het blijken middelen om, mits goed uitgevoerd, vaste klanten nog nauwer aan een winkel te binden. Trouwere klanten geven meer uit. Mullers team wil waar mogelijk meer crosssell faciliteren tussen de verschillende winkels. Het aantal abonnees bij bol.com Select groeide jaarlijks met tachtig procent sinds 2019. Absolute aantallen werden echter niet gegeven. De nieuwe algemeen directeur van bol.com, Margaret Versteden – Van Duijn, denkt dat het aantal verkopers op haar platform kan stijgen van 48.000 nu naar 75.000 tegen eind 2025. Nu al komt zestig procent van de handel op de marktplaats op het konto van derde partijen. Dat moeten er aanzienlijk meer worden, waardoor bol.coms eigen rol nog meer verandert in die van faciliterend marktmeester. Groei ziet Versteden, zo vertelde ze gisteren, op drie punten. “Er is meer ruimte voor groei in de breedte en de diepte in de categorieën”, oftewel meer producten in meer productgroepen. Daarnaast wil ze de logistieke diensten voor partnerverkopers verder opschalen. In 2021 gaat pakweg dertig procent van de handel via de logistieke straat van bol.com. Voor die faciliterende rol berekent het aan partnerverkopers een vergoeding. Het derde gebied van Versteden groeikansen ziet (“gamechangers“), is in retailmedia. Tot op heden werd dat thema amper tot niet benoemd door noch Ahold Delhaize, noch bol.com zelf. Het leek amper te bestaan. Sporadisch meldt het bedrijf dat tegen de dertig procent van de verkopers wel eens betaalt om reclame te maken op bol.com, maar daar blijft het bij. Tot gisteren. De omzet uit retailmedia, reclamebordjes op de virtuele schappen van bol.com, kan over vier jaar zeker honderden miljoenen euro’s extra omzet opleveren. Versteden: “We zijn het beste gepositioneerd om hierin te groeien.” Europa-baas Wouter Kolk: “We vermoeden dat wel de nummer vier uitgever in Nederland zijn. We hebben veel 1st party data en diepe inzichten in aankooppatronen en -intenties.” Volgend jaar brengt hij de brede mediapropositie van het concern naar de markt. Ook Ahold Delhaize ruikt hier extra omzetkansen. Frans Muller schat dat de omzet met media-activiteiten kunnen verdrievoudigen tot een miljard euro tegen eind 2025. Dat omvat behalve de reclamediensten van bol.com ook in-store media, digitale media en het exploiteren van data-inzichten. De omzet uit retailmedia zal ongeveer 50/50 verdeeld zijn tussen de EU en de VS. Daar is Ahold Delhaize met name sterk in het noordoosten van het land. E-commerce moet eind 2025 in de volle breedte een winstgevende activiteit zijn. Bol.com is sinds 2019 EBIT-winstgevend. De uitdaging zou met name in de foodactiviteiten zitten, de supermarkt.
emerce
16-11-2021 06:22