Voor het eerst geen dubbele groeicijfers voor Singles Day

Singles Days is donderdag niet de klapper geworden waarop retailers hadden gehoopt. De handelsomzet van Alibaba gedurende elf dagen bedroeg omgerekend 84,5 miljard dollar. Dat is een groei van 8,45 procent, de laagste sinds jaren. Bij concurrent JD.com bedroeg het totale transactievolume 349,1 miljard yuan, een stijging van 28,6 procent op jaarbasis. De groei was lager dan de 32,83 procent van vorig jaar, maar hoger dan de stijging van 27,9 procent in 2019. Na meer dan een decennium van jaarlijkse groei met dubbele cijfers gaat het dus wat minder met het inmiddels legendarische koopjesfeest. Singles Day ging dit jaar gebukt onder de traagste economische groei voor China in decennia. De maatregelen van Chinese antitrustregelgevers helpen ook al niet. De winkelsites van Alibaba konden dit jaar geen exclusiviteit meer vragen van leveranciers. Daardoor nam de concurrentie overal toe. Ook waren er dit jaar geen optredens van grote Amerikaanse sterren als Taylor Swift. Daarnaast lag de nadruk op duurzaamheid. Alibaba’s Tmall gaf voor 100 miljoen yuan aan groene vouchers uit om aankoopbeslissingen aan te moedigen die bijdragen aan een milieuvriendelijke levensstijl. Alibaba’s logistieke tak Cainiao Network is begonnen met het openen van recyclingstations voor verpakkingsmaterialen bij 10.000 distributiestations in twintig steden. Opvallend is dat Nederlandse webwinkels Singles Day dit jaar grotendeels lijken over te slaan. Bol.com stond gisteren al in het teken van Sinterklaas en ook Amazon.nl deed niet mee. Lidl wel, die bood op zijn site een goedkope televisie aan. Alibaba en JD.com publiceren de komende week op dezelfde dag hun kwartaalcijfers. Daarin zijn de opbrengsten van Singles Day nog niet opgenomen.
emerce
12-11-2021 06:10